Frågor & Svar

  • Hur aktiverar jag en bredbandstjänst via portalen?

    Svar: För att kunna aktivera en bredbandstjänst måste du sitta direkt inkopplad i ditt bredbandsuttag i din lägenhet. Du kan alltså inte sitta på jobbet eller hos grannen för att aktivera en tjänst hemma hos dig.

    Har du ändå problem med att aktivera en bredbandstjänst ska du höra av dig till Sandviken Energi på telefon 026-24 16 00 eller maila till support@sandvikenenergi.se

  • Hur beställer jag en tjänst?

    Svar: Det finns två sätt att beställa en tjänst. Beställ och aktivera den direkt här i tjänsteportalen eller beställ den direkt av tjänsteleverantören.

    Observera!
    Om du har särskilda personuppgifter ska du inte registrera dig här  i  Sandviken Energis kundportal  utan du ska istället vända dig direkt till den tjänsteleverantör du vill teckna tjänst med. Du hittar deras kontaktuppgifter under respektive tjänst eller genom att klicka in direkt på leverantören under Alla leverantörer.

    Aktivera en tjänst här i portalen:
    Genom att beställa och aktivera tjänsten här i portalen kommer du igång med tjänsten inom fem minuter. Det här fungerar enbart om du sitter direkt inkopplad i ditt bredbandsuttag i din lägenhet och du har registrerat ett konto. Det är enbart internettjänster som går att aktivera och du ser vilka det är genom att en Aktivera-knapp syns på den tjänsten. Andra tjänster än internet kräver särskild utrustning från tjänsteleverantören, som t.ex. en tv-box, därför går de tjänsterna inte att aktivera direkt utan behöver beställas av tjänsteleverantören.

    Beställ direkt av tjänsteleverantören:
    Du kan alltid höra av dig direkt till tjänsteleverantören om du har frågor om någon tjänst eller om du vill beställa. Du hittar deras kontaktuppgifter under respektive tjänst eller genom att klicka in direkt på leverantören under Alla leverantörer.

     

  • Hur gör jag om jag vill behålla min nuvarande tjänsteleverantör?

    Svar: Om din nuvarande tjänsteleverantören valt att finnas med i det nya nätet kan du teckna ett nytt avtal med samma tjänsteleverantör. Om de inte gör det måste du välja en annan leverantör.

  • Jag har särskilda personuppgifter, kan jag beställa tjänster i portalen?

    Svar: Om du har särskilda personuppgifter ska du inte registrera dig här  i  Sandviken Energis kundportal  utan du ska istället vända dig direkt till den tjänsteleverantör du vill teckna tjänst med. Du hittar deras kontaktuppgifter under respektive tjänst eller genom att klicka in direkt på leverantören under Alla leverantörer.

  • Jag har en fråga om en faktura

    Svar: Då behöver du prata direkt med den tjänsteleverantör som skickat fakturan till dig. Du hittar deras kontaktinformation på fakturan eller under Alla leverantörer här i portalen.

  • Min tjänst fungerar inte

    Svar: Om det är något med dina tjänster som inte fungerar ska du alltid felanmäla till din tjänsteleverantör som då gör en felsökning. Om felet ligger hos stadsnätet så skickar leverantören ärendet vidare till oss på Sandviken Energi.

    Innan du gör en felanmälan kan det vara bra att gå igenom följande steg:

    • Kontrollera att kablarna är hela och sitter fast ordentligt i all utrustning.
    • Starta om all din utrustning: mediabox, router, dator och andra boxar för att se om en omstart hjälper.
    • Om du kan, testa att tillfälligt koppla in en dator med nätverkskabel direkt i bredbandsuttaget eller direkt i mediaboxen om du har en från Sandviken Energi för att försäkra dig om att det inte är något fel på din router.

    Hjälper inte något av ovanstående steg så ska du kontakta din tjänsteleverantör. För kontaktuppgifter, gå till Tjänster > Alla leverantörer och leta upp din leverantör.

  • Min IP-TV-utrustning fungerar inte.

    Svar: Är det fel på mediaboxen ska du göra en felanmälan till Sandviken Energi Stadsnät på telefon 026-241600 eller maila till support@sandvikenenergi.se

    Är det fel på TV-boxen som tjänsteleverantören skickat till dig är det till tjänsteleverantören du gör en felanmälan.

  • Mitt bredbandsuttag i lägenheten fungerar inte

    Svar: Då behöver du göra en felanmälan till Sandviken Energi stadsnät genom att ringa oss på 026-241600 eller maila till support@sandvikenenergi.se.

  • Vad är en mediabox?

    Svar: Mediaboxen gör att du förutom bredband kan koppla in utrustning för tjänster som IPTV och IP-telefoni. Du kopplar in den i bredbandsuttaget i din lägenhet. Den tillhandahålls och ägs av Sandviken Energi.

  • Vad är en TV-box?

    Svar: TV-boxen får du av den tjänsteleverantör för IPTV som du tecknat tjänst med. TV-boxen kopplar du sen in i mediaboxen som Sandviken Energi stadsnät skickar till dig i samband med att du beställer IPTV.

  • Vem äger min IP-TV-utrustning?

    Svar: Mediaboxen du fick i samband med att du beställde IPTV har du fått för att du ska kunna koppla in både bredband, IPTV och IPTelefoni i samma box. Mediaboxen tillhör Sandviken Energi. Vem som äger TV-boxen som tjänsteleverantören skickat ut regleras i ditt avtal med tjänsteleverantören.